Tuesday, 17 November 2015

Laluan Kenangan

Kebiasaannya, hari sabtu begini kenderaan akan bersesak2 beratur menunggu lampu isyarat di simpang  masuk ke Pasaraya Giant. Sambil memandu otak Dhila giat berfikir jalan manakah yang harus diambil bagi mengelakkan dia beratur panjang dan menunggu lama.

Jam ditangan sudah menunjukkan pukul 10.50 pagi. Uhhh…majlis kesyukuran itu bermula pukul 11. Dia mengagak, pasti tetamu telah tiba, dan sepupu-sepupunya yang lain  pasti bertanya tentang dirinya yang masih belum muncul.

Belum sempat habis berfikir tentang ahli-ahli keluarganya, telefon bimbitnya berdering. Dhila menjeling, dan terlihat nama Arissa di skrin telefon bimbitnya. “Huh..panjang umur sepupu aku nih,” kata Dhila sendirian.


Akhirnya Dhila mengambil keputusan mengikut jalan lain, yang pasti tidak ada ‘jem’ ataupun traffic light. Pedal minyak segera ditekan, dan kereta jenis Nissan X Trail segera meluncur laju.

Setelah memasuki simpang, fikiran Dhila digamit memori lama. Di situlah dia pernah berjalan kaki, berjalan seiringan berpegangan tangan  menuju ke stesyen komuter bersama insan yang pernah dia sayang. Walau jarak perjalanan dari rumah pakciknya ke stesyen komuter itu agak jauh, namun bila seseorang dilamun cinta, jarak yg jauh dirasakan dekat. Masa berlalu begitu pantas

Dhila segera memperlahankan keretanya. Kini dia menghampiri kawasan perumahan  teres 2 tingkat.  Dari jauh dia memerhati sebuah rumah lot  tepi berwarna putih. Bentuk rumahnya masih sama, cuma tuannya sudah bertukar tangan. Hiasan luarannya juga turut berubah. Jika dulu ia sebuah rumah bujang  dimana beranda hadapannya penuh dengan motorsikal pelbagai jenama besar dan kecil, kini  kelihatan sebuah kereta Proton Wira. Kelihatan anak-anak kecil bermain di hadapan rumah

Tiba-tiba hatinya sayu, Dhila memberhentikan keretanya di hadapan perhentian bas, bersebelahan dengan  rumah itu. Dilemparkan pandangan ke arah hentian bas yang kosong. Tanpa disedari, airmata menitis laju.

“Sudah muktamadkah keputusan Dee?” tanya Hardi dengan harapan menggunung agar Dhila tidak merencanakan hasratnya

Dhila mengangguk perlahan. Kegelapan malam tidak mengaburkan pandangan Hardi terhadap Dhila.  Jejaka berambut kerinting itu hanya diam.

“Apakah kesalahan Har? Kurangkah kasih sayang yang Har bagi selama ini?”

Dhila serba salah. Dia amat sayangkan Hardi, namun hatinya berbelah bagi dengan dengan sikap Hardi yang tidak bersungguh-sungguh dalam hubungan mereka. Mereka merancang membina istana cinta, namun Hardi tidak dapat memberikan kata putus. Dhila ingin mengikat tali pertunangan dahulu, malangnya Hardi belum bersedia. Mungkin kurang berkemampuan untuk melangkah ke alam perkahwinan, memandangkan Hardi hanya bekerja sebagai seorang operator biasa di sebuah kilang. 

“Har tak salah apa-apa, cuma Dee rasa, biarlah kita berkawan macam biasa. Jika ada jodoh antara kita, adalah. Kalau tak ada, Dee pasrah akan ketentuanNya,” jawab Dee perlahan

Hardi terdiam dan kemudian bertanya,  “apakah sebab Har tak mahu menghantar rombongan meminang, Dee terus nak putuskan hubungan kita?”  

“Entahlah Har, tapi Dee rasa, baik kita relax dulu, biarlah segalanya ditentukan olehNya.  Lagipun Dee sibuk dengan final year, mana nk siapkan tesis, assignment , Dee risau tak dapat bagi perhatian pada Har. Rasanya biarlah Dee tumpukan pada pelajaran dulu,” Dhila memberi alasan.

“Atau Dee dah ada lelaki lain?” suara Hardi agak kuat menyebabkan Dhila tersentak. Titis hujan mula lebat, menyebabkan atap zink dihentian bas itu mengeluarkan irama bising.

Dhila menoleh ke arah Hardi. Jejaka berkulit putih berketinggian sederhana yang menambat hatinya untuk beberapa tahun ini.  Walaupun usia mereka sebaya, namun Hardi lebih matang. Sikap romantik dan terlalu mengambil berat akan diri Dhila membuatkan hubungan mereka bertahan hampir 2 tahun.

 “Biarlah Dee memilih haluan sendiri, dan Har juga bebas mencorakkan masa depan yang lebih baik,” Dhila memberi kata-kata akhir.

Hardi ternoktah dengan kata-kata Dhila. Mungkin perpisahan sementara ini memberi ruang buat mereka mengenal cinta sejati. Namun Hardi masih mengharap agar Dhila tidak berubah hati.

“Baiklah,” jawab Hardi perlahan. Dia menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan Dhila
Buat kali terakhir, Hardi mengucup kening Dhila. Agak syahdu ketika itu. Dhila kuatkan semangat, dia menahan air matanya dari jatuh.  Pegangan tangan Hardi dilepaskan perlahan-lahan

Tidak lama kemudian, tiba sebuah kereta Proton Perdana berwarna hitam. Dalam kesamaran lampu neon, Hardi dapat melihat kelibat pemandu kereta tersebut. 

Dhila meloloskan diri masuk ke perut kereta itu. Dan buat kali terakhir, Dhila melepaskan pandangan ke arah Hardi. Tawar sahaja senyumannya. Akhirnya, deruman asap kereta menyedarkan Hardi bahawa Dhila telah dibawa pergi. 

Itulah kali terakhir Dhila bertemu Hardi. Kenangan di perhentian bas di malam syahdu itu masih terpahat di ingatan Dhila. Kini, airmata menitis lagi teringatkan peristiwa itu. Berdosakah dia melukakan hati lelaki itu? 

Tersedar dari lamunan, Dhila segera mengesat air matanya. Diperhatikan kiri kanan, mujur tiada siapa yang memerhatikannya. Uhhhhh.....

Ermm…itulah sebabnya kenapa setelah sekian lama Dhila tidak melalui jalan itu. Dhila ingin melupakan segala kisah sedih yang tertulis di laluan kenangan itu.

Impian bersama insan tersayang tidak kesampaian. Putik-putik cinta yang disemai layu sebelum berkembang.  Tiada sesiapa yang harus disalahkan, itulah rencana cinta yang tertulis buat Dhila dan Hardi.

Sekali lagi telefon bimbit Dhila berbunyi. Sekali lagi panggilan dari sepupunya yang sibuk bertanyakan hal Dhila yang masih tidak sampai-sampai.

“Alamak, camner boleh feeling-feeling ni, lupa plak nk ke rumah kenduri,” Dhila ketawa kecil. Dia segera menggerakkan keretanya dan berlalu dari situ. 

No comments:

Post a Comment

[close]